måndag 16 februari 2009

Är man vad man läser?

Låg och funderade i går kväll.
Vad ska jag ta med mig för bok när jag går hemifrån den 5e mars? Och hålla så där lite lagom fånigt synlig medan blicken söker efter någon att byta med.

Hjälp.
Boken kommer ju att berätta vem jag är…

Ska jag ta en bok som betytt något för mig på riktigt någon gång i livet?
Som Tärningsspelaren av Luke Rhinehart.
Eller någon som får folk att tro att jag är roligare, djupare, mer spännande än jag egentligen är? Foucaults Pendel? Kanske en Lonely Planet?
Ska jag följa min generation och ta något ironiskt? Men fattar folk att det är ironiskt?

Eller ska jag bara ta en bok helt enkelt?
Som Henning Mankell.

Jag kom fram till att man inte ska skämmas för vad man läser.
Det är de som inte läser som borde skämmas.

PS. Jag pratade med en Ica-handlare från Eskilstuna igår på lunchen.
Han gillade idén med Stora Bokbytardagen skarpt.
- Gör det i Eskilstuna då, tyckte jag.
- Nej, sade han, det går inte.
- Varför, undrade jag?
- Alla skulle gå omkring med Liza Marklund.

7 kommentarer:

  1. Jag skulle inte gå runt med Liza MArklund här i Etuna. Jag vill behålla de böckerna :)

    SvaraRadera
  2. Ja, man är vad man läser, men man är väl INTE vad man byter bort? De böcker jag vill byta bort den 5 mars är ju böcker som antingen är dubletter eller böcker jag inte kommer läsa. Så det säger väl mer om vad jag inte gillar. Dock har jag inga problem med att andra vill läsa vad jag byter bort, bara de har något intressant att erbjuda mig :-)

    SvaraRadera
  3. Det slog mig just att 5 mars är en vardag. Jobbar inte folk då? Varför inte göra det på en helgdag?

    SvaraRadera
  4. Hanna: Varför inte göra det på en vardag? Bryt rutinerna, ta en snabblunch och en långpromenad med boken i högsta hugg!

    Paperback Lover: Jag är definitivt inte vad jag läser, men det kanske säger en del om mig. Och om jag låter slumpen avgöra vad jag tar med mig, är jag då feg, eller kanske generös om det blir en bok jag inte har läst och väldigt gärna skulle vilja behålla? ;)

    /AC

    SvaraRadera
  5. Vi gör det just den 5e mars för att det är The World Book Day.
    Det kändes bra.

    Men vi vill poängtera, man behöver inte komma till de olika platserna runt om i landet för att byta.

    Byt på jobbet, i skolan, på spårvagnen, på bussen... ja var som helst!!

    SvaraRadera
  6. Shit vilken cool idé! Hur gör man för att sprida detta till nya städer då?

    SvaraRadera
  7. Kreagrafen: du är absolut inte feg. Snarare generös som du själv skrev. Jag skulle själv inte kunna ge bort en bok som jag köpt och gillat eller ännu inte läst :-)

    SvaraRadera